Bukan
mudah untuk mengingati kisah-kisah lama yang telah menjangkau 30 tahun
lalu. Seingat aku, sekitar bulan Mac 1982, aku dipanggil interview untuk
memasuki Rancangan Seni Kreatif di Universiti Sains Malaysia, Pulau
Pinang. Interview itu dilakukan di tingkat 30, Wisma Persekutuan, Jalan
Gurney, Kuala Lumpur yang menempatkan Kementerian Kebudayaan, Belia dan
Sukan. Ketika interview itu, aku diketemukan teman-teman antara lain
yang saya masih ingat ialah Rosli K. Matari, Talib Y.K, Rosmiaty Shaari,
Sharipah Abu Salem, Cik Yam Muhammad, Jahara Alias, Mustaffa Marican,
Muhammad ( yang kami panggil Nong Pai ) dan lain-lain. Yang
menginterview aku ialah Fatimah Busu dari USM, Pulau Pinang, Sufiat
Mukri dari KKBS dan seorang lain dari bahagian JPA Kementerian
Pelajaran. Dalam interview itu, Fatimah Busu paling banyak menanyakan
soalan berkaitan sastera. Mengenai karya Shahnon Ahmad dan karya-karya
penulis lain. Aku agak kelabu untuk menjawabnya. Lepas beberapa bulan
kemudian, aku antara yang dikehendaki melaporkan diri untuk Pengajian
Seni Kreatif 1982/83 di Universiti Sains Malaysia.
Tanggal
21 Jun 1982 bersamaan 1 Ramadhan saya menaiki bas jam 8.30 malam dari
Puduraya Kuala Lumpur ke Butterworth untuk melaporkan diri pada keesokan
harinya. Dengan berbekalkan epal dan air kotak, aku bersahur di dalam
bas. Jam 4.45 pagi, aku sampai di Butterworth, Seberang Prai. Mulalah
pertualanganku ke Pulau Pinang. Dengan menaiki feri yang kutunggu sejak
jam 6.00 pagi tiada sebuah feri pun ke Pulau Pinang melainkan ke
pulau-pulau yang aku sudah lupa namanya. Hinggalah seseorang mengatakan
bahawa semua feri itu menuju Pulau Pinang.
Di dalam
feri, kutemukan seorang teman yang mengatakan tujuannya yang sama ke
Pulau Pinang malah ke USM untuk Pengajian Pendidikan. Rupanya kami dalam
rancangan yang sama, cuma dibedakan oleh Seni Kreatif dan Seni
Pendidikan. Dengan sebuah teksi yang dicatar, kami pun sampai ke Minden,
pusat ilmu yang gah itu. Lalu kami pun mendaftarkan diri di bangunan
cencelari USM kira-kira jam 10.00 pagi. Wakil dari KKBS ialah Encik
Zainal Abidin Mahmud.
Selepas mendaftarkan diri,
mulalah kami diberikan jadual kelas. Pengantar Kesusasteraan adalah
wajib bagi setiap pelajar baru. Di kelas itulah kami dikenalkan dengan
asas sastera Melayu dan dunia. Teman-temanku dalam kelas itu adalah
Talib Y.K, Sharipah Abu Salem, Rosli K. Matari, Cik Yam Muhamad, Jahara
Alias, Mahadee J. Murat, Wan Hanafi Su, Ridhwan Daud dan beberapa yang
lain. Dan di sinilah mulai aku mengenali Fatimah Busu. Fatimah Busu
mengenalkan kami dengan penulisan cerpen. Ali Haji Ahmad melalui
penulisan puisi dan Shahnon Ahmad dalam penulisan novel. Manakala Pak
M.S. Hutagalong dalam Pengantar Kritikan Modern. Antara mereka, Fatimah
Busu, Shahnon Ahmad dan M.S. Hutagalonglah yang paling berkesan dalam
jiwaku sebagai seorang pelajar. Fatimah Busu mengenalkanku dengan
cerpen-cerpen dunia, Indonesia serta cerpen-cerpennya sendiri dalam
kumpulan Bumi Hijau dan Anak Bumi Tercinta. Maka kami pun mengenal akan
cerpen Nasinya Tumpah, Anak-Anak Dari Kampung Pasir Pekan dan
cerpen-cerpen awal Fatimah Busu. Kemudian apabila kami diperkenalkan
cerpen-cerpen tahab 2 Fatimah Busu seperti Surat Dari Minden, Frishie,
Mawar Yang Belum Gugur dan lain-lain yang seakan menceritakan dirinya
di usia remaja dan pelajar di USM, kami semakin mengenali Fatimah Busu
yang sebenar. Malah pernah terjadi peristiwa yang menyinggung perasaan
Fatimah Busu sehingga beliau merajuk untuk datang ke kelas kami. Aku
menjadi wakil pelajar yang mengetuk pintu pejabatnya untuk meminta maaf
bagi rakan-rakan pelajar. Di situlah aku rasa hubungan peribadiku dengan
Fatimah semakin erat.
Kelas Cikgu Shahnon mendatangkan
keseronokan yang luar biasa. Pengalaman menjadi murid kepada Cikgu
Shahnon, kami seakan bukan belajar tetapi seakan berada dalam studi
group. Kami dan Cikgu Shahnon berbincang tentang novel-novel cikgu yang
lalu. Merancang untuk menulis novel sebagai salah satu assignment yang
harus dibuat. Cikgu membentangkan cerpen Kelapa Nan Sebatang, Kalau Ibu
Sampai Takat Tiga, novel Rentong, Ranjau Sepanjang Jalan dan Sampah.
Selain itu, ketika itu cikgu Shahnon sedang berpolemik dengan Kassim
Ahmad mengenai Sastera Islam yang disiarkan di Dewan Sastera. Cikgu
meminta pendapat kami bagaimana untuk membalas hujah Kassim Ahmad
seterusnya. Dan kami pun memberi idea keanak-anakan untuk cikgu.
Kassim
Ahmad baru sahaja dibebaskan dari tahanan ISA. Beliau diberi prasyarat
untuk menjadi manusia bebas sekiranya beliau keluar dari ideologi
sosialistnya dan akan ditawarkan sebagai pensyarah di USM dengan
kebebasan mutlak. Tapi Kassim Ahmad menolak tawaran tersebut. Jadilah
Kassim Ahmad manusia yang setengah bebas dengan melaporkan diri setiap
bulan di Balai Polis Bukit Gelugor. Saya yang menghuni perpustakaan USM,
sering berpapasan dengan Kassim Ahmad yang sedang menelaah timbunan
buku-buku untuk membalas polemik dengan cikgu Shahnon. Ini kerana Kassim
Ahmad dilarang untuk membawa keluar buku-buku dari perpustakaan kerana
sifatnya yang tidak bebas itu. Kalau Kassim seorang yang bebas, beliau
akan mendapat kemudahan membawa buku keluar dari perpustakaan USM. Di
sinilah saya seakan bertindak sebagai spy atau mata-mata kepada cikgu
Shahnon tentang kegiatan Kassim Ahmad dengan timbunan buku untuk
berdebat dengan Shahnon mengenai sastera Islam.
Cikgu
ketika itu merangkap Pengarah Balai Islam USM. Jadi kegiatan keagamaan
di USM adalah di bawah tanggungan Cikgu juga. Rumah Cikgu di Cangkat
Minden menjadi tumpuan saya. Saya sering berulang alik ke rumah cikgu.
Beberapa waktu selepas itu, cikgu bukan saja cikgu kepada kami
pelajar-pelajar seni kreatif tetapi jauh lebih dari itu menjadi teman
dan rakan. Jamil Sulong ketika itu menjadi Penulis Tamu di USM. Salah
satu tugasnya ialah menjadi Sutradara kepada filem Ranjau Sepanjang
Jalan karya Shahnon Ahmad. Kebetulan Mahadee J. Murat merupakan seorang
kameraman di TV Pendidikan sebelum memasuki Seni Kreatif. Dengan
kemahiran beliau dalam filem dan penggambaran filem dokumentari, aku,
Mahadee dan Ridhwan Daud dengan peralatan video USM menjadi duta kepada
Shahnon Ahmad untuk mendokumentarikan perjalanan penggambaran filem
Ranjau Sepanjang Jalan di Kampung Banggol Derdap, Sik, Kedah. Kami
berempat menaiki sebuah kereta untuk ke sana. Sampai di sana, kami
singgah di sebuah kedai makan yang sesak dengan pelanggan. Terdapat
sebuah kereta jenis Opel Kedet bernombor pendaftaran BAS. Nombor ini aku
ingati kerana Rosli K. Matari secara lelucon berseloroh, ini kereta
atau bas. Merujuk nombor plet kereta iaitu BAS. Rupanya kereta itu milik
Yusof Majid, suami seniwati Sarimah, heroin filem Ranjau Sepanjang
Jalan. Namun kedatangan kami, tidak pula ada penggambaran filem tetapi
terdengar desas desus beberapa peristiwa aneh yang dialami oleh para
pelakon. Antaranya ada pelita berjalan di tengah-tengah sawah tempat
mereka melakukan penggambaran dan gangguan-gangguan lain kepada para
pelakon. Hal-hal yang sedemikianlah yang kami laporkan kepada cikgu
mengenai Ranjau Sepanjang Jalan. Malah cikgu mengakui, beliau kurang
berkenan dengan beberapa olahan dalam filem tersebut yang sedikit
tersasar dari novel Ranjau Sepanjang Jalan. Namun semuanya itu telah
menjadi asam garam dalam pembuatan filem berdasarkan adaptasi karya
sastera terutamanya novel.
Ketika saya berulang alik ke
rumah cikgu Shahnon dalam acara melaporkan tentang dokumentari
tersebut, saya dapati Fatimah Busu juga sering bergegas ke rumah cikgu.
Kami terserempak Fatimah Busu namun tidak mahu mengambil tahu banyak
tentang urusannya. Mungkin itu urusan peribadinya. Kemudian, barulah
kami tahu bahawa Fatimah Busu berulang alik ke rumah cikgu kerana urusan
perkahwinan Fatimah dengan calon suaminya, Rosli seorang konstebal
polis. Itu tidak kami hayati hinggalah Fatimah mempunyai seorang anak
bernama Aidil. Aidil ini beberapa kali keluar sebagai watak penting
dalam karya-karya Fatimah Busu seterusnya. Ketika ini cikgu punya anak
murid yang mengakrapi cikgu dan sering kali menjadi pemandu kepada
kereta wolksegen cikgu iaitu Mustaffa Marican. Mustaffalah yang menjaga
cikgu kalau cikgu ke mana-mana hatta ke Kuala Lumpur sekalipun.
( bersambung )
No comments:
Post a Comment